Internkontroll er et virkemiddel for å sikre forsvarlige helse- og omsorgstjenester. Frem til nå er det Forskrift om internkontroll i helse- og omsorgstjenesten som har vært gjeldende. Fra 1. januar 2017 erstattes denne forskriften av Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Kravet om interkontroll videreføres i ny forskrift, men av høringsnotatet fremkommer det at «det skal gå tydeligere frem at internkontroll er en integrert og naturlig del av virksomhetenes styringssystem» (side 4).
I forbindelse med tilsyn av helse- og omsorgstjenesten har det blitt påvist svikt i styring og internkontroll. Av høringsnotatet fremkommer det at følgende har gått igjen (side 4):
Tilsyn har påvist manglende systematisk arbeid kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet.
Etter den nye forskriften er det er den med det overordnende ansvaret som er ansvarlig for forbedring av kvalitet og pasient- og brukersikkerhet. Virksomhetens ansatte skal medvirke i dette arbeidet.
Forskriften tydeliggjør plikten til å planlegge-, gjennomføre- og å evaluere virksomhetens aktiviteter for å sikre at lovkrav etterleves. Videre pålegger forskriften en plikt til å gjennomføre korrigerende tiltak for å rette opp lovstridige forhold.
Relaterte sider: