Vi ønsker innspill om forslag til nytt formål for vernepleierutdanningen

Diskusjoner

Programgruppen for vernepleierutdanningen har nå klart et foreløpig utkast til formål i den nye nasjonale retningslinjen for vernepleierutdanningen.

Formål Gardermoen 071217

Vernepleierutdanningen er en kunnskapsbasert og praksisrettet helse- og sosialfaglig utdanning. Utdanningen kvalifiserer for utøvelse av helse-, omsorgs- og velferdstjenester med vekt på forebygging, tilrettelegging og miljøterapeutisk arbeid.

Kandidaten har høy etisk bevissthet, kjennskap til normative problemstillinger og er behovs- og brukerorienterte. Videre kjennetegnes kandidaten av kritisk tenkning, problemløsning og innovasjon. Gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter, observasjons- og kartleggingsferdigheter, målrettet og systematisk arbeid kjennetegner kandidaten.

Utdanningen kvalifiserer særskilt for å bistå mennesker med utviklingshemming, andre kognitive funksjonsnedsettelser og/eller sammensatte bistandsbehov i habilitering og rehabilitering. Kandidatene skal i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører fremme inkludering, deltakelse, mestring, helse og livskvalitet.

Profesjonsutøvelsen tar utgangspunkt i kunnskaper om individuelle funksjonsnedsettelser og samfunnsmessige forhold som skaper funksjonshemming og er i tråd med gjeldende nasjonale og internasjonale regelverk og føringer på området.

Fullført studium gir graden bachelor i vernepleie og gir grunnlag for å søke autorisasjon som vernepleier i henhold til lov om helsepersonell

Gruppen ønsker innspill helst innen 5. januar og ber om at disse sendes inn her

 

 

1 Comment

  1. Jeg tenker det mangler noe i avsnitt 3. «…utviklingshemning og andre kognitive funksjonsnedsettelser, ….»
    Her bør sosiale og psykiatriske funksjonsvansker også komme med.

    Jeg tenker ofte at vernepleieren jobber i spennet mellom individets forutsetninger og samfunnets krav. Dette på sosiale, psykiatriske, kognitive, kulturelle og åndelige men også fysiske områder. Ja kort sagt der en person ikke helt passer inn. (Gap modellen)

    Jobben består i å gjøre dette spennet så lite som mulig ved å løfte individet, men også ved å senke kravene som stilles fra samfunnet. Og her er det mye opplysning og holdningsskapende arbeid.

    For eksempel i arbeid med flyktninger, barnevern, sosiallærer i skole, rus og psykiske omsorg etc.

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.