Elisabeth Lohne Edvardsen og Anders Johansen, dere jobber begge i Fagteam BOA i Sandefjord kommune, hvor dere er ansvarlige for implementering av Positiv atferdsstøtte som rammeverk i tjenestene til personer med utviklingshemming. Hvordan har dere organisert dere?
Elisabeth: – Seksjonen har sentralisert fagressursene i fagteam. Fagteamet arbeider med ulike innsatsområder og alle har sine definerte områder og oppgaver som de arbeider med. Slik tenker vi at vi kan arbeide best mulig for kvalitetsforbedring og styrking av tjenestene. Teamet er delt mellom områdene implementering av PAS og veiledning ut i tjenestene som Anders og Magnus arbeider med, og kvalitetsforbedringsarbeid som min kollega Kjetil og jeg har som oppgave. To kollegaer er prosjektledere på fulltid i hver sine utviklingsprosjekter.
Anders: – Jeg jobber sammen med min kollega Magnus i den delen av Fagteam som har ansvar for kompetanseutvikling og veiledning ut i tjenesten. Vi bruker det meste av tiden utenfor kontoret, tett på tjenesten med veiledning eller kurs og workshops. Vi har en fast dag i uken hvor hele Fagteam samles noen timer for interne møter og for å holde hverandre oppdatert.
Anders: – Noe av målet ved å tilby ulike kurs og workshops er å etablere en felles minstestandard for kvalitet på det faglige arbeidet ute i tjenesten. Vi forsøker å bygge en felles kompetansenorm som danner grunnlag for tjenestene, uavhengig av hvilken enhet eller avdeling man mottar tjenester fra. Vi legger rammeverket Positiv atferdsstøtte til grunn for dette arbeidet.
Elisabeth: – Kjetil og jeg har faste møter med vår seksjonsleder hvor vi sammen planlegger kvalitetsarbeidet. Vi følger ett årshjul som tar for seg både oppgaver, temaer og områder det skal arbeides med, for å sikre at støttesystemene for ledere og ansatte er på plass. Videre har vi siste året opprettet et kvalitetsutvalg for seksjonen som møtes 4 ganger årlig og skal være rådgivende for kvalitetsarbeidet i seksjonen. I tillegg til Kjetil og meg består dette utvalget av seksjonsleder, enhetsledere, hovedtillitsvalgt, hovedverneombud, brukerrepresentant og pårørende-representant. Vi har også opprettet et brukerråd med 5 tjenestemottakere. Brukerrådet og kvalitetsutvalget skal samarbeide, og behandle og gi innspill på samme saker, samtidig som de er uavhengige av hverandre. Erfaringene fra brukerrådet og kvalitetsutvalget er så langt veldig gode, og dette er noe vi ser frem til å arbeide videre med. Vi har også samlinger for alle tjenesteansvarlige for de ulike tjenestemottakerne i seksjonen. Her gjennomgås rutiner/prosedyrer, og gode eksempler deles (f.eks. utforming av tiltaksplaner). Samlingene er et viktig tiltak for å styrke kvaliteten på tjenestene ved å tilby opplæring og veiledning på oppgaver og ansvarsområder. Videre arbeider vi kontinuerlig med utarbeiding og revisjon av rutiner, prosedyrer og planverk for å bidra til å ramme inn og standardisere. Vi har tre faste internkontroller– legemiddeladministrasjon, beboer-regnskap og kapittel 9HOL – i tillegg til en rullerende kontroll. Her jobber vi med avvik fra kvalitetssystemet til å spisse, men også velge områder og tema for internkontroll. Slik bidrar avvik med å gi retning til kvalitetsarbeidet.
Elisabeth: – Vi arbeider systematisk med målinger både for å arbeide med de rette tiltakene og måle effekten av dem. Vi har et utvidet kartleggingsskjema til veilederen Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. Sammen med leder og utvalgte ressurspersoner kartlegger vi alle tjenestestedene i seksjon BOA annethvert år. Det gir oss gode data på hvilke områder som skal prioriteres, men vil også gi oss indikasjon på effekten av tiltakene vi har iverksatt. Vi gjennomfører brukerundersøkelser annethvert år som går ut til både tjenestemottakere og pårørende. Igjen brukes de til å velge innsatsområder og måle kvalitet. Som ett siste eksempel kan det nevnes at vi arbeider mye med ROS analyser, der vi utarbeider og standardiserer (i den grad det kan la seg gjøre) maler for ulike typer, eksempelvis en årlig ROS-analyse knyttet til vold og trusler jf. arbeidsmiljøloven. En så systematisk gjennomgang startet vi med i 2023. Her blir det også spennende å se om de ulike tiltakene vi arbeider med i Fagteamet vil redusere risikoen for vold rettet mot ansatte.
Anders: – På kompetansesiden gjennomførte vi 20 identiske kursdager med grunnopplæring i PAS i 2023, der til sammen mer enn 600 medarbeidere gjennomførte. Videre gjennomfører vi fra Fagteam om lag 50 ulike kompetansehevingstiltak for seksjonen årlig (kursdager og workshops) som handler om faglige tilnærminger og intervensjoner, og opplæring og kompetanseutvikling i bruk av systemer og støttestrukturer. Vi yter også veiledning knyttet til ulike problemstillinger i tjenesteytingen, og bistand ved tilsyn, internkontroll og lederstøtte.
Elisabeth: – Både ansatte og ledere gir tilbakemelding om kvalitetsforbedring på en rekke områder. Så vi beveger oss i riktig retning, det som virkelig blir spennende er å se om dette kommer frem på målinger, kartlegginger og internkontroller fremover.
Anders: – Jeg opplever at vi ser en positiv utvikling. Enkelte tjenestemottakere har fått en bedre tjenestesituasjon som åpenbart gir økt livskvalitet. Med bakgrunn i kompetansekartlegginger vi har foretatt ser vi økt kompetanse i tjenesten, etablering av nye kompetanseområder/metodiske intervensjoner og opprettelse av ulike fagnettverk. Vi observerer økt engasjement og hyppigere initiativ ute i tjenesten for å dra i gang livskvalitetsbringende aktiviteter, tilstelninger og tilbud til både tjenestemottakere og pårørende.
Anders: – Å få bruke all min arbeidstid på utviklingsarbeid! Både å formidle kompetanse og jobbe i ulike prosjekter med tjenesteutvikling. Tiden ute i tjenesten opplever jeg som svært meningsfull og motiverende, det å se at våre medarbeidere utvikler seg både faglig og i mellommenneskelige relasjoner med de som mottar tjenester. Vi har så mange bra folk ute i tjenestene! Den siste motivasjonsfaktoren jeg vil trekke frem er det å jobbe i en kommune som er så fremoverlent innenfor vårt tjenesteområde! I seksjon BOA i Sandefjord blir initiativ verdsatt, og det skaper engasjement, arbeidslyst og resultater!
Elisabeth: – Det motiverer meg å være ansatt i en seksjon som ønsker å arbeide så systematisk med kvalitetsforbedring. Ved å arbeide så systematisk så vil vi legge til rette for gode tjenestetilbud som bidrar til god livskvalitet, men også for en spennende og god arbeidsdag for de ansatte.
FOTO: Magnus Vindstad Ilebrekke