
Vernepleier Veilederen er en spesialtilpasset GPT som er ment å gi faglig støtte til vernepleiere og andre i helse- og omsorgstjenesten. GPT er en forkortelse for Generativ kunstig intelligens. Det generative i GPT viser til at modellen kan skape tekst som følger mønster og regler for menneskelig språk, og lager ut fra dette meningsfulle setninger (Smith, 2023). Denne typen KI bruker maskinlæring, og kan håndtere oppgaver sin innebærer språkforståelse, læring, resonnering og problemløsning, basert på kunnskapen den har tilgjengelig (Smith, 2023). KI-en kan forhåndstrenes på bestemte data man ønsker den skal bli bedre på, ved at den mates med tekstdata innenfor fagfeltet (Smith, 2023)
Jeg har utviklet verktøyet over tre år mens jeg selv studerte vernepleie ved Høgskolen i Østfold. Underveis har jeg hatt to klasser som testgrupper, der vi prøvde ut ulike versjoner og funksjoner. Studentene fikk bruke verktøyet i faglige oppgaver, refleksjon og casearbeid, og jeg samlet tilbakemeldinger på brukervennlighet, treffsikkerhet og faglig relevans. På den måten har jeg gradvis kvalitetssikret det, både ved å justere språk, kilder og struktur på svarene, og ved å legge til flere faglige rammer og sjekkpunkter slik at verktøyet gir forsvarlige og relevante råd.
Tanken bak er å skape et verktøy som kan fungere som en faglig sparringspartner for vernepleiere og studenter. KI brukes allerede i mange sammenhenger, men de fleste verktøyene er generelle. Jeg ønsket å lage en modell som er brukerfokusert og skreddersydd til vernepleiefaget. Målet er å støtte refleksjon, faglig utvikling og kvalitet i tjenestene – ikke å tilby snarveier eller juks. Verktøyet skal bidra til bedre beslutninger, mer etisk bevissthet og større trygghet i hverdagen.
Jeg har bygget opp en kunnskapsbank med sentrale kilder, lover, forskrifter og faglige rammeverk som vernepleiere bruker i praksis. Blant kildene jeg har bedt den bruke er Google Scholar, pensum fra alle skoler i Norge som tilbyr vernepleierutdanning, SSB.no og NAKU.no I tillegg har jeg skrevet egne instruksjoner til modellen, slik at den alltid prioriterer verdier som brukermedvirkning, etikk, og tverrfaglig samarbeid. På den måten får svarene en tydelig faglig forankring og en praksisnær profil.
De kan bruke verktøyet til å få hjelp med faglige spørsmål i hverdagen – for eksempel å utforme mål i miljøterapi, drøfte etiske dilemmaer, eller forstå komplekse begreper i atferdsanalyse. Studenter kan bruke det som en refleksjonspartner i oppgaveskriving, og til å koble teori og praksis. For vernepleiere i arbeid kan det være et verktøy til å kvalitetssikre dokumentasjon, hente ideer til aktiviteter, eller forberede møter med pårørende og andre faggrupper.
Det er spesielt bra til å forklare komplekse faglige tema på en forståelig måte, og til å tilby flere perspektiver som kan styrke refleksjon. Det er også godt på å foreslå tiltak som ivaretar både brukermedvirkning og faglige krav. I tillegg kan det gi struktur til dokumentasjon og bidra til å holde seg oppdatert på forskning og lovverk.
Det kan ikke erstatte kliniske vurderinger eller profesjonelt skjønn, og det må aldri brukes til å ta medisinske avgjørelser eller utarbeide vedtak alene. Verktøyet er et supplement – ikke en erstatning for fagpersonens ansvar og kompetanse.
Personvern er en av de største utfordringene til bruk av KI. jeg har brukt mange timer og hatt samtaler med både leder for sikkerhetskomitéen og professorer for å finne den tryggeste veien. Som du kan se på min vipps-annonse så står det at brukerinfo ikke skal legges inn. Utover det er det lite noen KI kan gjøre dersom en student skriver inn fullt navn og adresse.
Det som er en av utfordringene med KI er at det handler mye om input og output. Jo bedre du beskriver hva du ønsker, jo bedre svar. Jeg vil råde til å ikke bruke navn og alder. Uten å vise for mye av det tekniske som ligger bak mine instruksjoner så er min GPT instruert om at all informasjon om caser og brukere er fiktiv. Dette for å gjøre eventuell verdien av opplysninger mindre søkbar. GPTen tilbyr beslutningsstøtte, men bør ikke brukes som en fasit.
«Jeg skal skrive en oppgave på 1500 ord om spillet Memory har noen gode effekter for kognitive evner hos brukere med demens.. Jeg vil at disposisjon skal inneholde nyeste artikler innen dette feltet i introduksjon samt rom for tre hypoteser som skal besvares i diskusjonsdelen. Foreslå de beste måtene jeg kan operasjonalisere og måle dette på.»
De må huske at all informasjon må vurderes kritisk og settes inn i en kontekst. Verktøyet kan gi gode råd og forslag, men det er alltid den enkelte vernepleiers ansvar å sikre at tiltak og vurderinger følger lovverk, etiske retningslinjer og lokale rutiner. Det er også viktig at personvernloven følges når man beskriver caser så man ikke gir ut opplysninger som bryter taushetsplikten.
Smith, J.-A. (2023, 28.05.2025). Hva er generativ kunstig intelligens (GPT)?. Evelon AS.
For å få mer informasjon eller kjøpe tilgang til veilederen kan man kontakte Anders Strand på anders@havaroholding.com
Veilederen er ifølge utvikler priset lavt for at studenter skal kunne ha tilgang og dette beløpet er et engangsbeløp. Kjøpere vil da få en lenke som gir dem tilgang til GPTen så lenge de selv ønsker.
FOTO: Line Skår