Meninger

Står opp for dei individuelle hensyna

Vernepleiar Gunn-Marit Birkeland er plasstillitsvalt for FO i Eining for habilitering i Stord kommune, og står i eit ordskifte med administrasjonen om det framtidige kommunale dagtilbodet til vaksne med utviklingshemming. Vi spør Gunn-Marit, og FO-medlem og vernepleierkollega Sølvi Nygård, kva som driv dei, og kva dei som fagpersonar ser, som leiinga ikkje ser?

Min jobb

Sarpsborg: en fremoverlent kommune går nye veier i tjenestene til utviklingshemmede

To vernepleiere: Arnfinn Andreassen er enhetsleder for Boveiledning sentrum. André Paulsberg har vært prosjektleder for et spennende utviklingsarbeid i Sarpsborg kommunes tjenester til utviklingshemmede, “Fagutvikling og implementering i Boveiledningstjenesten”. Med forankring i kommuneledelsen skal de nå sammen med de ansatte fornye og utvide kommunens arbeids- og aktivitetstilbud for personer med ulike funksjonsnedsettelser.

Kort og godt

ER DET VIRKELIG ARBEID TIL ALLE?

Under arendalsuka i august sa Erna Solberg at dersom det ikke kommer flere inn i arbeidslivet, må de som allerede er i arbeid jobbe 43 timers uke for å dekke dagens inntekter. Videre påstår hun at arbeidsmarkedet er såpass bra, at det er mangel på arbeidskraft.

Min jobb

Utviklingshemmede som birøktere

Vernepleier Erlend Hoff Jensen jobber i Velferdsetaten i Oslo kommune som prosjektleder av Jobb34. Jobb34 er et tilrettelagt arbeidstilbud for voksne utviklingshemmede med sammensatte behov og andre som på en eller annen måte havner utenfor arbeidslivet. Den 18. juni startet Jobb34 opp med et arbeidstilbud knyttet til drift av bigård. Prosjektet ble formelt åpnet av statsminister Erna Solberg.

Fag

Skolesystemet virker ekskluderende; et gjennomgående trekk er manglende ambisjoner

Gruppen mennesker med utviklingshemming som helhet har få muligheter til å få innpass på ordinært arbeidsliv, begrensede muligheter for å eie egne hjem, dårligere helse og behov for både å styrke sine egne forutsetninger for å ta gode beslutninger og til å få hjelp i form av beslutningsstøtte (NOU 2016:17). Det er dermed gode grunner til å prioritere et tidlig og kvalitativt godt faglig skoletilbud, for å sikre et så godt fundament som mulig, for å motvirke de nevnte uheldige faktorene.