Forskning

«Kunnskap om hvordan atferd kan endres og opprettholdes ved tilrettelegging av miljøbetingelser er viktig for vernepleiere»

Atferdsanalysen har betydd mye for vernepleieprofesjonen, på godt og på ondt. På den gode siden har en atferdsanalysen bidratt til at mange med omfattende problemer har fått nødvendig hjelp og dermed bedre liv. På den mindre gode siden har atferdsanalysen bidratt til splid innad i vernepleieprofesjonen. I dette intervjuet snakker professor ved OsloMet Per Holth blant annet om hva atferdsanalyse er, mulige årsaker til spliden knyttet til atferdsanalyse og om hva som skal til for å få til et god fagutviklingssamarbeid på tvers av de faglige skillelinjene.

Forskning

Nybakt doktor med tips til doktorspirer

Torsdag 28. november disputerte vernepleier Heidi Olaff for graden philosophiae doctor (PhD) i atferdsanalyse ved OsloMet – storbyuniversitetet. Livet som PhD student beskrives av mange som krevende, til tider svært frustrerende, men også svært givende. Hvilke erfaringer har Olaff med tilværelsen som PhD-student – vil hun anbefale andre vernepleiere å gjøre det samme?

Fag

Om hvorfor atferdsanalyse kan være viktig for mange vernepleiere

Profesjoner har ingen enhetlige innretning på hva som utgjør deres kunnskapskilder – kunnskapskildene er fragmenterte og forenes over det Grimen (2008) kaller praktiske synteser. De oppgitte formålene med profesjonene angir hvilke praktiske synteser som er interessante for profesjonene. En utfordring med fragmenterte kunnskapskilder er at løsrevne kunnskapsbiter og tradisjoner, gjør det ekstra vrient for profesjonsutøvere å tilegne seg den nødvendige kunnskapen for å drive forsvarlig profesjonsutøvelse.