Mor med to barn og en drage
Fag

Det krever mot å involvere

Brukerinvolvering er i vinden. Brukerne skal involveres både i kunnskaps- og tjenesteutvikling, for å sikre relevans og kvalitet. Det krever at vi tar bevisste valg om tilrettelegging for involvering, hvem som involveres og hvordan resultatet av prosessen synliggjøres. God involvering krever mot, mot til å gi fra seg definisjonsmakt.

Fag

Barn uten skolevei

Barna som ikke vil gå rett hjem etter skolen har ikke noen skolevei lenger. Når de logger av det digitale klasserommet eller lukker matematikkboka er de allerede hjemme. De kan ikke bli igjen i skolegården sammen med andre jevnaldrende.

Fag

Vi vil også bli hørt!

Alle barn har rett til å bli informert, sett og hørt for den de er, for å høre til i et fellesskap, og oppleve at de er verdifulle. Dette er nedfelt i FNs barnekonvensjon, Grunnloven § 104, barnevernloven og andre lover. Hege Sundt, Ingvild Hollekve og Eireen Finden har i samarbeid med Redd Barna hatt et prosjekt. Målet var å belyse fosterbarn med utviklingshemming sin rett til medvirkning i egen barnevernssak.

Meninger

Sensitive barn: Tilsvar på en kommentar som slår hardt, men i løse lufta

Vårt tilsvar vil omhandle følgende; (a) til tross for at det som skrives er fint, er kritikken av begrepet «sensitive barn» samtidig på sidelinjen i forholdet til originaltekstens hovedbudskap, (b) andre betegnelser enn både «sensitive barn» og «temperament» er mulig, men fortsatt ikke av avgjørende betydning, og (c) vi mener at vernepleiere fint kan inngå som fagpersonell i barnehager.