Meninger

Fører organiseringen av tjenester til eldre og personer med utviklingshemming til økt fare for koronasmitte, svekket selvbestemmelse og lav faglighet?

Gjennom flere år har det kommet frem i undersøkelser og tilsyn at tjenestene til personer med utviklingshemming og eldre mangler faglig utdannet personal. I tillegg stilles det spørsmål om ledelsen har tilstrekkelige rammebetingelser for å lede personalet til å innfri norsk lov og faglige anbefalinger for tjenesteområdet

Meninger

Hva er en førstelektor, hvordan kan man bli dette og hvorfor er førstelektorkompetansen viktig i vernepleierutdanningen?

Førstelektor-dosent veien er like viktig for fagutvikling og forskning innen vernepleiere som det den mer kjente førsteamanuensis-professor veien er. Allikevel er det mye som tyder på at det er få utenfor utdanningsinstitusjonene som vet hva en førstelektor er og hvordan man kan oppnå slik kompetanse. Kjetil Viken jobber på vernepleierutdanningen på Høgskolen i Innlandet og kvalifiserte seg nylig førstelektorkompetansen.

Fag

Kjernepodden. En podcast om kjerneroller

Fra presentasjonen: Hva er en god hjelper? Hva er kjernen i en god hjelperrolle? Kjernerollemodellen er inspirert av vernepleiernes praksishverdag, som krever en reflektert og fleksibel bevegelse mellom ulike hjelperroller. Modellen har vekket interesse også hos andre helse- og sosialprofesjoner, og vi ønsker her hjelpere og studenter med ulik fagbakgrunn velkommen til rollerefleksjoner.

Student

Klinisk spesialist: En spesialisering for fremtiden

Klinisk spesialist er den høyeste kliniske godkjenningsordningen en vernepleier kan oppnå. Dette er et femårig løp hvor hensikten er å tilby en klinisk godkjenning på spesialistnivå innen spesialisthelsetjenesten og kommunale tjenester. Tom Inge Lillegård er en av de første vernepleierne med denne spesialiseringen.

Ressurser

Epilepsi & helseveiledning

Kurset gir en generell innføring om epilepsi der observasjon, vurderinger og praktisk håndtering av anfall vektlegges. Helseveiledning har en sentral plass i kurset fordi dette er avgjørende for å lykkes med kompetansebygging overfor pasienter, brukere og nærpersoner.