Arbeid for alle

Velkommen til konferanse i Kristiansand den 22. – 23. mai 2019.Konferansen fokuserer spesielt på mulighetene innovasjon og teknologi kan bidra med når det gjelder arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming og austismespekterforstyrrelser. Hensikten er å skape

Meninger

Har vi glemt hvor vi kommer fra? En rettighetskamp for utviklingshemmede!

Arbeidet med å utvikle nye nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene startet i 2017 (RETHOS), med programgrupper for den enkelte profesjon. Forslaget til retningslinjer ble sendt ut til høring våren 2018, med et tilleggsspørsmål om målgruppe for vernepleierprofesjonen skulle nevnes i formålet og det bes om en begrunnelse for svaret. Spørsmålet kan betraktes som å være formulert åpent for fortolkninger.

Fag

Vi vil også bli hørt!

Alle barn har rett til å bli informert, sett og hørt for den de er, for å høre til i et fellesskap, og oppleve at de er verdifulle. Dette er nedfelt i FNs barnekonvensjon, Grunnloven § 104, barnevernloven og andre lover. Hege Sundt, Ingvild Hollekve og Eireen Finden har i samarbeid med Redd Barna hatt et prosjekt. Målet var å belyse fosterbarn med utviklingshemming sin rett til medvirkning i egen barnevernssak.

Meninger

Utviklingshemming må inn i vernepleiernes formål

Førstelektor Lars Rune Halvorsen og Dosent Jon Arne Løkke, begge vernepleiere og ansatt ved Høgskolen i Østfold. I Khrono 20. oktober skriver Halvorsen og Løkke at «Ubetenksomt RETHOS-arbeid kan føre til dårligere tjenester og en detronisert profesjon i form av at profesjonen på sikt kan oppfattes som overflødig dersom utviklingshemmede ikke trenger spesiell oppmerksomhet.

Helsehjelp
Fag

Vurdering av behov for helsehjelp hos personer med utviklingshemning

På oppdrag fra skotske helsemyndigheter har forskerne Maria Truesdale og Michael Brown utarbeidet rapporten «People with Learning Disabilities in Scotland: 2017 Health Needs Assessment Update Report». Hensikten med rapporten er å gi beslutningstakere og personell i helse- og omsorgstjenesten et bedre grunnlagt for planlegging og gjennomføring av helse- og omsorgstjenester til voksne med utviklingshemning.

Fag

Skolesystemet virker ekskluderende; et gjennomgående trekk er manglende ambisjoner

Gruppen mennesker med utviklingshemming som helhet har få muligheter til å få innpass på ordinært arbeidsliv, begrensede muligheter for å eie egne hjem, dårligere helse og behov for både å styrke sine egne forutsetninger for å ta gode beslutninger og til å få hjelp i form av beslutningsstøtte (NOU 2016:17). Det er dermed gode grunner til å prioritere et tidlig og kvalitativt godt faglig skoletilbud, for å sikre et så godt fundament som mulig, for å motvirke de nevnte uheldige faktorene.

Vernepleier Tone Åker
Forskning

Forsker på avhør av sårbare personer

Tone Åker er utdannet vernepleier med mastergrad i helsevitenskap. Det siste året har hun vært ansatt som doktorgradsstipendiat ved OsloMet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus). Temaet i hennes forskning er avhør av sårbare personer. Prosjektet er finansiert av Extrastiftelsen i samarbeid med Redd barna.