Faglig praksis

Og midt i gangen på sykehjemmet ligger en liten landhandel

På Skytta Bo- og servicesenter i Nittedal, der mange av beboerne har demens, ligger en landhandel der beboere, ansatte, pårørende og naboer kan handle – og bli betjent av ansatte med utviklingshemming. Slik kombineres arbeidsinkludering, trivselstiltak og nærmiljøarbeid. Vi snakker med tre av ildsjelene bak prosjektet: Lisa Tronsen, Trude Hande Hjelset og June Sollie.

Fag

Å arbeide i andres hjem

For 3 år siden fikk Hå kommune prosjektmidler fra fylkesmannen til å starte et innovasjonsprosjekt. Det fikk navnet «Å arbeide i andres hjem». Prosjektet har i hovedsak rettet seg mot kompetanseheving hos ansatte og er i dag avsluttet med positivt utfall.

Meninger

Har vi glemt hvor vi kommer fra? En rettighetskamp for utviklingshemmede!

Arbeidet med å utvikle nye nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene startet i 2017 (RETHOS), med programgrupper for den enkelte profesjon. Forslaget til retningslinjer ble sendt ut til høring våren 2018, med et tilleggsspørsmål om målgruppe for vernepleierprofesjonen skulle nevnes i formålet og det bes om en begrunnelse for svaret. Spørsmålet kan betraktes som å være formulert åpent for fortolkninger.

Fag

Vi vil også bli hørt!

Alle barn har rett til å bli informert, sett og hørt for den de er, for å høre til i et fellesskap, og oppleve at de er verdifulle. Dette er nedfelt i FNs barnekonvensjon, Grunnloven § 104, barnevernloven og andre lover. Hege Sundt, Ingvild Hollekve og Eireen Finden har i samarbeid med Redd Barna hatt et prosjekt. Målet var å belyse fosterbarn med utviklingshemming sin rett til medvirkning i egen barnevernssak.

Meninger

Utviklingshemming må inn i vernepleiernes formål

Førstelektor Lars Rune Halvorsen og Dosent Jon Arne Løkke, begge vernepleiere og ansatt ved Høgskolen i Østfold. I Khrono 20. oktober skriver Halvorsen og Løkke at «Ubetenksomt RETHOS-arbeid kan føre til dårligere tjenester og en detronisert profesjon i form av at profesjonen på sikt kan oppfattes som overflødig dersom utviklingshemmede ikke trenger spesiell oppmerksomhet.