Faglig praksis

Vernepleier i NAKU

Kim Berge startet på elektrolinja, så gikk han videre til gymnaset. Her ble han støttekontakt for «Lars». I dag er han vernepleier, seniorrådgiver og nestleder i NAKU. I dette intervjuet forteller han om sin spennende vei dit!

Fag

#fodagene2018

Onsdag, torsdag og fredag denne uken samles 210 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere til inspirerende dager på Sundvolden hotell ved Tyrifjorden. Tittelen på FO-dagene 2018 er «Med kraft til å være».

Meninger

Utviklingshemming må inn i vernepleiernes formål

Førstelektor Lars Rune Halvorsen og Dosent Jon Arne Løkke, begge vernepleiere og ansatt ved Høgskolen i Østfold. I Khrono 20. oktober skriver Halvorsen og Løkke at «Ubetenksomt RETHOS-arbeid kan føre til dårligere tjenester og en detronisert profesjon i form av at profesjonen på sikt kan oppfattes som overflødig dersom utviklingshemmede ikke trenger spesiell oppmerksomhet.

Meninger

Navnet skjemmer ingen, eller…?

Debatter og diskusjoner rundt vernepleierens tittel har en relativt lang historie. I forlengelsen av HVPU-reformen, som ble innført i 1991, ble navnet et tema. Selv om jeg ikke skal påta meg å gjennomføre en historisk utgreing av navnedebatten, kan jeg som representant for fagprofesjonen i alle fall konkludere med at det har vært oppblussing av slike diskusjoner siden jeg selv ble utdannet på 1990-tallet.

Fag

Hvorfor det er vanskelig å definere en vernepleier, og er ikke det egentlig bare fint?

Fra starten av 1900-tallet og over de neste tiårene forsøkte profesjonsforskere å identifisere hva som egentlig er det definerende trekkene, eller egenskapene, ved profesjonene. Hele prosjektet kollapset. Problemet var riktignok ikke mangel på gode definerende lister over viktige egenskaper ved profesjonene, men derimot at det fantes en rekke slike lister produsert av fagpersoner regnet som kapasiteter på område.

Sett fra siden med Rolf M. Grung
Meninger

Hva med Wellfare Nurse?

Vi trenger en engelsk oversettelse av vernepleiertittelen som fanger opp vår integrerte helse- og sosialfaglig kompetanse og som ikke knytter oss til en bestemt målgruppe. Social educator er misvisende. Er learning disability nurse eller intellectual disability nurse bedre?