Anita Berg, er studieprogramansvarlig på vernepleierutdanningen ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap ved Nord universitet, fra høsten 2025 går de i gang med landets første nett- og samlingsbaserte heltidsutdanning i vernepleie.
Nord universitet har hatt heltidsutdanning i vernepleie siden 1990, samlingsbasert deltidsutdanning siden 2011, og nett- og samlingsbasert deltidsutdanning siden 2021. Nett- og samlingsbasert heltids vernepleierutdanning ved Nord universitet har oppstått som en konsekvens av flere forhold: Stor etterspørsel etter vernepleiere i praksisfeltet, en dreining mot at studenter ønsker mer fleksible studiemodeller, og at det er krevende for oss som et relativt lite fagmiljø innen vernepleie å drive flere studiemodeller. Nord universitet er jo geografisk sett Norges lengste universitet, og vi erfarer også at det er ganske mange som ikke har mulighet til å flytte til et studiested for tre år. En slik modell som kombinerer digital undervisning og samlinger kan forhåpentligvis fungere for de som ellers ikke har anledning for heltidsstudier med oppmøte hver uke.
I utviklingen av ny studiemodell har gjennomgått studentenes evalueringer og fagansattes erfaringer med studiemodellene vi har hatt til nå, og så har laget en helt ny studiemodell ut fra det. Studentene har vært viktig i dette arbeidet, og studentrepresentanter fra alle kull har bidratt med innspill via studieprogramrådet. Vi har også hatt innspillsmøter med praksisfeltet hvor både KS, fagforeninger, fylkeskommuner og statsforvaltere har deltatt. Så har vi landet på denne modellen og er nå veldig spente på interessen for studiet. Vi er også veldig fornøyde med å ha funnet plass til et valgfritt fordypingsemne på slutten at studiet slik at studentene kan få fordype seg innenfor eget interessefelt. Det betyr at dersom noen av studentene har studert noe relevant fra tidligere kan de søke innpasning av dette, og få litt kortere studium. Det er en helt ny mulighet i vernepleierstudiet hos oss.
Totalt vil det være 13 fysiske ukesamlinger i løpet av de tre årene. Vi bygger på en sosiokulturell forståelse av læring, og er opptatt av læringsfelleskap. Det er derfor lagt opp til tre faste obligatoriske arbeidsdager i plenum når vi ikke har ukesamlinger. Studentaktive læringsformer, i alle varianter, står i hovedfokus nå når vi er i gang med detaljplanleggingen. Totalt utgjør praksis 25% av studiet, og ti uker praksis hvert år vil jo også gi variasjon i studiehverdagen. I undervisningen på nett vil det være mye gruppearbeid, mens vi på samlingene skal vi jobbe veldig praktisk med ferdighetstrening og det som ikke er like enkelt å få til digitalt.
Det vil være det vi trenger å jobbe med ansikt til ansikt og hånd til hånd. Altså, det som vi vil sikre oss at alle får øvelse i. Dette er jo viktig fordi våre studenter er på mange forskjellige praksisarenaer. Eksempler på dette kan være simulering i øvingsavdeling, pleieprosedyrer, HLR, kommunikasjonsøvelser og aktivitetsfag.
Vi tror vi vil treffe en litt annen studentgruppe enn de som søker på campusbaserte utdanninger, og som er mer lik de som i dag søker deltidsstudier. Vi tror også at det kan tiltrekke seg flere mer relevant yrkeserfaring. Det vil derfor være viktig at studentene forstår hvilken arbeidsmengde og selvdisiplin det krever å gå et nett- og samlingsbasert heltidsstudium. Det er altså ikke et studium som vil passe for alle, men et studium som vil passe godt for de som er motiverte og som har en hverdag som kan balanseres med studier på full fart. I planleggingen har vi vært veldig opptatt av å gi en tydelig og forutsigbar struktur i studiemodellen. Det er viktig for alle studenter, og kanskje enda viktigere for de som går nett- og samlingsbasert utdanning. Som i andre studiemodeller tenker vi at fortløpende evaluering og god dialog med studentene er viktig for å skape et godt studium. Men, det er klar vi er litt spente fordi dette er noe helt nytt.
Siden det er mange arbeidsgivere som ønsker vernepleierkompetanse er vi spente på om de vil kjenne sin besøkelsestid og tilrettelegge for kompetansehevning av egen ansatte gjennom f.eks. utdanningsstipender, tilrettelegging av turnuser, rekrutteringsstillinger og andre gode lokale ordninger.
Studiet vil bli lyst ut på Samordnet opptak og ha plass til totalt 60 studenter, fordelt på 30 studieplasser i Namsos og 30 i Bodø. Søknadsfristen for samordnet opptak er 15 april 2025
—-
Mer om dette tilbudet hos vernepleierutdanningen ved Nord universitet kan leses her.
Hvis du ønsker mer informasjon om studiet når dette er klart, kan du melde deg på via dette nettskjemaet: Informasjon om nett- og samlingsbasert heltid vernepleie – Nettskjema
Foto: Albertine Vestvik