Programgruppen for vernepleierutdanningen har nå klart et foreløpig utkast til formål i den nye nasjonale retningslinjen for vernepleierutdanningen.
Programgruppen for vernepleierutdanningen har nå klart et foreløpig utkast til formål i den nye nasjonale retningslinjen for vernepleierutdanningen.
Vernepleierutdanningen er en kunnskapsbasert og praksisrettet helse- og sosialfaglig utdanning. Utdanningen kvalifiserer for utøvelse av helse-, omsorgs- og velferdstjenester med vekt på forebygging, tilrettelegging og miljøterapeutisk arbeid.
Kandidaten har høy etisk bevissthet, kjennskap til normative problemstillinger og er behovs- og brukerorienterte. Videre kjennetegnes kandidaten av kritisk tenkning, problemløsning og innovasjon. Gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter, observasjons- og kartleggingsferdigheter, målrettet og systematisk arbeid kjennetegner kandidaten.
Utdanningen kvalifiserer særskilt for å bistå mennesker med utviklingshemming, andre kognitive funksjonsnedsettelser og/eller sammensatte bistandsbehov i habilitering og rehabilitering. Kandidatene skal i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører fremme inkludering, deltakelse, mestring, helse og livskvalitet.
Profesjonsutøvelsen tar utgangspunkt i kunnskaper om individuelle funksjonsnedsettelser og samfunnsmessige forhold som skaper funksjonshemming og er i tråd med gjeldende nasjonale og internasjonale regelverk og føringer på området.
Fullført studium gir graden bachelor i vernepleie og gir grunnlag for å søke autorisasjon som vernepleier i henhold til lov om helsepersonell
Gruppen ønsker innspill helst innen 5. januar og ber om at disse sendes inn her